تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
دوربین مدار بسته و متعلقات

دوربین مدار بسته و متعلقات
 
مقالات و اطلاعاتی از دوربین های مدار بسته

مواردی که با سیستم ویدئویی حفاظتی در ارتباط است را بررسی می نماییم .

لنز : پرتوهای نوری بازتابیده شده از صحنه توسط لنز جمع آوری شده و به وسیله آن تصویری از صحنه روی حسگر دوربین ایجاد می شود .

دوربین : تصویر تشکیل شده توسط لنز به وسیله ی حسگر دوربین ، به سیگنال الکتریکی مناسب برای انتقال به نمایشگر، ضبط کننده و چاپگر تبدیل می شود .

خط ارتباطی: سیگنال ویدئویی دوربین از طریق بستر مخابراتی به مرکز کنترل منتقل می شود . از بستر های انتقالی یا سیم می توان به 1 کابل کواکسیال 2 زوج تابیده 3 کابل فیبر نوری 4 لن 5 ون 6 شبکه ی اینترات 7 شبکه ی اینترنت و از بستر های انتقال بی سیم رایج می توان به  1 فرکانس رادیویی 2 میکرویو 3 اشعه ی مادون قرمز اشاره کرد .  سیگنال ویدیویی در هر دو شیوه انتقال به صورت آنالوگ یا دیجیتال قابل ارسال است . 

نمایشگر : تصویر ارسالی از دوربین مدار بسته با تبدیل مجدد سیگنال الکتریکی ویدئو به تصویر قابل مشاهده ، توسط نمایشگر یا صحنه ی نمایش رایانه ( سی آر تی ، ال سی دی ، یا پلاسما ) نمایش داده می شود . 

دستگاه ضبط کننده : تصاویر ارسالی از دوربین مدار بسته به طور پیوسته توسط یک دستگاه وی سی آر روی نوار مغناطیسی و توسط دی وی آر یا رایانه روی حافظه دیسک سخت ضبط می شوند . 

چاپگر : چاپگر یک نسخه کاغذی از ویدئوی ضبط شده یا در حال نمایش را به وسیله فن آوری گرمایی ، افشانه ای ، لیزری، یا دیگر فن آوری ها تولید می کند استفاده از چهار تجهیز اول معرفی شده برای ایجاد هر نوع سیستم ویدئویی ضروری است اما دستگاه ضبط کننده و یا چاپگر در شرایطی به سیستم اضافه می شوند که ضبط ویدئویی ارسالی از دوربین ضروری باشد. تجهیزات کمکی که در سیستم های پیچیده تر استفاده می شوند . عبارتند از : سوئیچ دوربین ، چهار بخش کننده ، مالتی بلکسر، محفظه ی نگهدارنده دوربین، دستگاه چرخش دهنده افقی و عمودی.

نقش نور و بازتابش نور : منابع روشنایی طبیعی با نور افکن ها صحنه را روشن می کنند . از منابع روشنایی طبیعی مهم می توان به خورشید ، ماه ، ( بازتابش نور خورشید از سطح ماه ) و ستارگان اشاره کرد و از ور افکن های متداول می توان به لامپ زنونی، لامپ سدیمی، لامپ جیوه ای، لامپ مهتابی، مادون قرمز و تمامی منابع روشنایی ساخته دست انسان اشاره کرد . نور بازتابش شده از صحنه توسط لنز دریافت شده و روی حسگر دوربین متمرکز می شود .

با توجه به ویژگی های صحنه ، درصد نوری که به لنز می رسد بین 5 تا 10 درصد تا 80 الی 90 درصد مجموع نور موجود در صحنه متغیر است . معمولا" نور بازتابیده شده از صحنه های عادی نظیر فضای سبز ، وسایل نقلیه، کارمندان و خیابان ها بین بازه 25 الی 65 درصد قرار می گیرد و در شرایطی که صحنه پوشیده از برف باشد این مقدار به 90 درصد هم می رسد . مقدار نور دریافتی لنز تحت تاثیر عواملی نظیر شدت روشنایی منبع نوری ، بازتاب پذیری صحنه و خصوصیات انتقال دهندگی جو موجود بین لنز و صحنه است .

در مواردی که دوربین بیرون سازه نصب شده باشد  معمولا" یک مسیر نوری مهم  از منبع روشنایی به صحنه و بازتابش نور از صحنه به دوربین وجود دارد که باید آن را در محاسبات روشنایی مد نظر قرار داد . زمانی که شرایط جوی صحنه شفاف و تمیز باشد به طور کلی تضعیف نور بازتابش شده بسیار کم است  و یا اصلا" وجود ندارد . اما زمانی که شرایط  جوی ناپابدار ( باران.برف.بوران.مه) باشد یا آلودگی جوی (گردوغبار . دود . طوفان .شن ) زیاد باشد ممکن است این تضعیف بسیار زیاد شود .  در این شرایط باید تضعیف نور بازتابش شده در محاسبات روشنایی در نظر گرفته شود .

همچنین آب و هوای گرم ، تاثیرات گرمایی ، ( امواج گرمایی ) و رطوبت باعث تشدید تضعیف و یا از بین رفتن دید از صحنه می شوند . در این شرایط امکان تضعیف  کامل نور بازتابیده وجود دارد ( میدان دید صفر ) و هیچ تصویری از صحنه تولید نمی شود . اگر صحنه ای به وسیله چشم قابل دیدن نباشد دوربین هم نمی تواند آن را ببیند . این  یک قاعده کلی در محدوده طول موج های قابل رویت و نزدیک مادون قرمز برای اکثر دوربین های حالت جامد است . تحت این شرایط ( تاریکی مطلق ) هرچقدر هم که  منبع روشنایی قوی باشد باز چیزی قابل دیدن نیست .

اگر پس از فیلتر پر توی نور قابل مشاهده فقط از بخش نور مادون قرمز آن استفاده می شود .  در آن صورت به احتمال زیاد امکان مشاهده صحنه تا حدی افزایش می یابد  . دوربین های مادون قرمز حرارتی بر همین اساس کار کرده و خارج از محدوده امواج قابل رویت فیلم برداری می کنند . این دوربین ها از صحنه یک تصویر تک رنگ با کیفیت پایین تولید می کنند . و به مراتب از دوربین های شارژ هم زمان یا دوربین های نیمه هادی اکسید فلزی مکمل گران قیمت تر هستند . تقریبا" تمامی سیستم های ویدئویی حفاظتی برای حسگر دوربین و میدان دید از نسبت تصویر 4 در 3 ( 4 واحد عرض در 3 واحد ارتفاع) استفاده می کنند . 

عملکرد لنز : لنز و چشم شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند . بخشی از نور تابانیده شده از منبع روشنایی به سمت دوربین بازتابش می یابد و لنز که در مسیر این پرتوهای نوری قرار دارد . آنها را قطع می کند و مشابه چشم انسان نور بازتابیده شده از صحنه را جمع آوری و روی حسگر دوربین متمرکز می کند . طبق یک قاعده ی کلی هر چقدر قطر لنز بزرگ تر باشد نور بیشتری را جمع آوری می کند . طبق یک قاعده کلی هر چقدر قطر لنز بزرگ تر باشد نور بیشتری را جمع آوری می کند و تصویر تولیدی توسط آ« روشن تر می شود . و در نهایت کیفیت تصویری نهایی افزایش می یابد  .

این قاعده نشان می دهد که لنز هایی با قطر هایی بزرگ تر نسبت به لنز هایی با قطر هایی کوچک تر بهتر و البته به مراتب گران تر هستند . و عملکرد نوری بالاتری دارند . در شرایطی که نور محیط مناسب باشد ( روشنایی مناسب داخل ساختمان . هوایی آفتابی در محیط باز )  نیازی به استفاده از لنز های قطر کوچک  هم می توان تصویر تولیدی روش تری داشت .

از لنز های فاصله ی کانونی ثابت در بیشتر کاربردهای ویدئویی استفاده می شود و میدان دید لنز اف اف ال مثل لنز چشم ثابت است و نمی تواند تصویر را بزرگ نمایی کند . لنز های متنوعی با فاصله های کانون مختلفی در بازار وجود دارند که میدان دید مختلفی تولید می کنند . قدرت بزرگ نمایی و میدان دید لنز های زاویه باز ، زاویه ی متوسط ، و زاویه ی باریک متفاوت است . با استفاده از لنز های بزرگ نما و فاصله ی کانونی متغیر می توان میدان های دید و فاصله ی کانونی های متنوعی ایجاد کرد .



برچسب ها : ,
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 7 مهر 1394 توسط سحر لشگری
درباره وبلاگ

شرکت کوماکس ایران با بیش از 10 سال فعالیت درخشان در زمینه سیستم های امنیتی نظارتی این بار با هدف معرفی برترین برندهای دوربین مدار بسته در سایت تخصصی دوربین مداربسته کار خود را آغاز نموده است .
Blog Skin